Nye prosjektmidler tildelt

Kirkerådet har tildelt midler til 21 prosjekter for utvikling av trosopplæringsreformen.

Mange barn og unge er aktive i kormiljø. Her fra Trosopplæringskonferansen på Lillestrøm. (Foto: Robert Dreier T. Holand)

Åtte av tildelingene går til fag- og forskningsprosjekter, åtte til materiell- og metodeprosjekter og fem til lokale utviklingsprosjekter. Søknadene representerte en bredde av organisasjoner, utdanningsinstitusjoner og andre fag- og ressursmiljø. Tildelingen for 2017 er på til sammen 2,5 millioner kroner. Flere av prosjektene vil også motta støtte i 2018 og 2019.

Mange søkere
–  Vi er fornøyde med at vi fikk 62 søknader til disse utviklingsmidlene, sier Kristine Aksøy, leder for Kirkerådets seksjon barn, unge og trosopplæring.

–  Prosjektene er med på å videreutvikle trosopplæringen i Den norske kirke. Ansatte og frivillige kan få tilgang til nye metodiske opplegg, det blir gjort forskning på viktige sider ved menighetsarbeid, barn og unges livsverden og teologisk utviklingsarbeid. I tillegg støtter vi lokale utviklingsprosjekter i menigheter. Alt dette ruster kirken til å arbeide med trosopplæringen og mange barn og unge vil få glede av resultatene av disse prosjektene.

Stor bredde
Kristine Aksøy viser til at det er stor bredde i tildelingen.

– Her er eksempler fra de tre ulike kategoriene som har fått tildelt utviklingsmidler. Kirkelig utdanningssenter i nord har fått midler til et prosjekt som skal forske på hvordan samiske identiteter og samisk kultur ivaretas innen leirarbeid og hvordan dette kan være en del av forsoningsarbeidet mellom samer og Den norske kirke. Ung kirkesang har fått tildelt midler til prosjektet der de skal se på koret som ressurs i tidsavgrensede trosopplæringstiltak og Ål kyrkjelege fellesråd skal prøve ut etter skoletids-tilbud der de vil knytte trosopplæring og diakoni tettere sammen.

Her er listen over innvilgede prosjekter:

Bibelselskapet - Fortelling kontra forkynnelse
Blå Kors Norge - Tweens i trosopplæringen
Borg bispedømme - Håpets katedral
Det teologiske fakultet - Kirkerommets pedagogikk
Det teologiske menighetsfakultet - Synd eller skam? Når ungdom gjør teologi
Døvekirken v/Døveprostiet - Døv ungdomskatekisme som undervisningsopplegg
IKO Kirkelig pedagogiske senter - Bibelen i trusopplæringa
KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter - Kvalitet og rammebetingelser i konfirmantarbeidet
Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep - Tryggere trosopplæring med politiattest og ledererklæring
Kirkelig utdanningssenter nord - Livsmestring og forsoning i samisk trosopplæring
Kristent Arbeid Blant Blinde og svaksynte - Opplæringsprogram om barn og unge med nedsatt funksjonsevne