Universell utforming i Den norske kirke

Universell utforming betyr at alle mennesker skal ha mulighet til å leve likeverdige liv – også i kirken. På denne siden kan du lese mer om hva det vil si.

Foto: Per Eide

I Den norske kirke står menneskerettighetene sentralt. FNs definisjon for universell utforming sier:

Sitat

Med universell utforming menes utforming av produkter, omgivelser, programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Universell utforming skal ikke utelukke hjelpemidler for bestemte grupper av mennesker med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det.

FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne, CRPD

Alle skal ha mulighet til å leve likeverdige liv

Universell utforming betyr at alle mennesker skal ha mulighet til å leve likeverdige liv og å kunne delta i alle samfunnets områder, uavhengig av funksjonsevne. Universell utforming handler derfor ikke bare om barrierefrie omgivelser, men også om organisering av aktiviteter og verdsetting av menneskelig mangfold.

Universell utforming i Den norske kirke

I Den norske kirke bør universell utforming være et prinsipp for blant annet

• Kirkebygg, menighetshus og gravplasser
  • Informasjon, f.eks. nettsider og menighetsblad
  • Gudstjenesten og andre kirkelige arrangement
  • Kirkelig undervisning

Er det universelt utformet i kirken der jeg bor?

På kirkedatabasen kirkesok.no/ kan du søke alle kirker i Norge og finne noe informasjon om tilgjengelighet som HC-parkering, rullestolankomst og teleslynge.

Informasjonen kommer fra den enkelte menighet, men dessverre er informasjonen ufullstendig og for en del kirker mangelfull.