Bispemøtets årsrapport 2020

Året 2020 ble sterkt preget av pandemien som rammet en hel verden. Da regjeringen 12.mars stengte ned landet ble også situasjonen for kirkene og det lokale menighetslivet dramatisk endret. Det ble straks iverksatt et omfattende arbeid med koordinering på nasjonalt nivå i et tett samarbeid mellom Kirkerådet, Bispemøtet, Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon og Norges kirkevergelag. Det ble utarbeidet smittevernveileder for Den norske kirke som fortløpende er revidert gjennom året. Det vises for øvrig til Kirkerådets årsrapport for nærmere redegjørelse om hvordan kirken lokalt, regionalt og nasjonalt omstilte arbeidet. Mottoet ble: «Vi innstiller ikke, vi omstiller».

Olav Fykse Tveit ble vigslet til biskop og preses i Den norske kirke den 10.mai i Nidarosdomen. Han kom fra stillingen som generalsekretær i Kirkenes Verdensråd der han hadde vært siden 2010. Visepreses og biskop i Borg, Atle Sommerfeldt, stod for vigslingen. Gudstjenesten ble overført i radio og TV, slik at hele nasjonen kunne ta del. Det var bare 50 inviterte som kunne delta i kirkerommet på grunn av strenge smittevernregler som følge av pandemien. Olav Fykse Tveit understreket i sin preken kjærlighetens kraft.

Fykse Tveit etterfølger som preses Helga Haugland Byfuglien som gikk av med pensjon 10.februar 2020.

Bispemøtet er et sentralkirkelig organ for samordning av den tjeneste som er tillagt biskopene. Gjennom Bispemøtets arbeid utøver biskopene et samlet lederskap i Den norske kirke lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

Rammene for Bispemøtets virksomhet legges av de grunnleggende bestemmelsene om Bispemøtet i lov og forskrift, Kirkemøtets vedtak og Kirkerådets tildelingsbrev.

Bispemøtets medvirkning er etterspurt av mange, noe som krever bevisst prioritering. Oppnåelse av målsetninger fastsatt i virksomhetsplanen vil reflektere både evnen til slik prioritering og det løpende trykket i henvendelser.

Det er et generelt inntrykk at biskopenes og Bispemøtets stemme etterspørres i økende grad, både innad i kirken og i en bredere offentlighet. Endringer i relasjonen mellom staten og kirken har gjort at Bispemøtet trer enda mer frem som et sentralt, kirkelig organ med ansvar og oppgaver knyttet til kirkens tro og bekjennelse.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)