Olavstipend 2023

Olavstipendet for 2023 ble tildelt Brita Hardeberg, prost i Fosen, for hennes prosjekt: «Arbeidsveiledning (ABV) i Den norske kirke anno 2023 – hvor er vi, hvor vil vi, hva kan ABV bidra med fremover?»

Preses Olav Fykse Tveit gir Prost Brita Hardeberg hennes diplom for tildelingen av Olavstipendet for 2023. i Trefoldighetskirken i Oslo

21.oktober 2022 tildelte Bispemøtet Olavstipendet til prost Brita Hardeberg. Hun mottok tildelingen av preses Olav Fykse Tveit under Bispemøtets avslutning i Trefoldighetskirken i Oslo.

Brita Hardeberg ønsker å undersøke betydningen av arbeidsveiledning (ABV) i Den norske kirke. Hun har fulgt arbeidet med ABV tett siden ABV ble etablert som systematisk metode på 1990-tallet. Hun har vært både deltaker, arbeidsveileder, leder i PFs fagråd og medlem i styringsgruppa for ABV.

Hardeberg vil finne ut om dagens organisering av ABV er den mest hensiktsmessige organiseringen. Hun vil videre se på hvem som får tilbud om ABV og hvem som benytter tilbudet. Brita Hardeberg mener ABV kan bidra til gode samarbeidsrelasjoner i arbeidet med ny kirkelig organisering og ønsker å undersøke på hvilken måte ABV kan implementeres i dette arbeidet.

Olavstipendseminar 12.februar 2024

På bildet fra venstre: Eldrid Eide Røyneberg, Olav Øygard, Brita Hardeberg, Ingeborg midttømme og Marit Halvorsen Hougsnæs.

I forbindelse med Bispemøtets februarmøte ble årets Olavstipendseminar arrangert på Kirkens hus 12.februar.

Se opptak fra Olavstipendseminaret 2023 ved Brita Hardeberg

Olavstipendmottaker for 2023, Brita Hardeberg, presenterte resultatene fra sitt prosjekt «Arbeidsveiledning (ABV) i Den norske kirke anno 2023 – hvor er vi, hvor vil vi, hva kan ABV bidra med framover?».

Seminaret ble ledet av biskop i Nord-Hålogaland, Olav Øygard, som også er leder av Nasjonalt fagråd for ABV. Responser ble gitt av administrerende direktør i KA, Marit Halvorsen Hougsnæs, assisterende stiftsdirektør/personalsjef i Oslo bispedømme, Eldrid Eide Røyneberg, og biskop i Møre, Ingeborg Midttømme.

Prosjektet og presentasjonen var delt i tre deler:

1.       En historisk oversikt og beskrivelse av utviklingen av ABV fra 1988 og fram til i dag. Her omtales forløpere, etablering, drift, styringsstrukturer og dagens situasjon.

2.       Hun har også gjennomført en kvalitativ intervjuundersøkelse blant deltakere i tverrfaglige ABV-grupper om deres erfaringer. Denne undersøkelsen viser at tverrfaglige ABV-grupper har stor verdi i å bygge tillit i form av støtte, forståelse og et tydeligere «vi» mellom de kirkefaglige profesjonene. Denne undersøkelsen er nærmere beskrevet i en vitenskapelig artikkel skrevet i samarbeid med Knut Tveitereid i Tidsskrift for praktisk teologi, Årgang 40. Nr. 2/2023 [s. 6-21]: https://journals.mf.no/tpt/issue/view/543.

3.      Den siste delen av prosjektet ser framover, med råd til kirken om bruken av ABV videre.

Den endelige rapporten er under ferdigstillelse, og vil bli lagt ut her så fort den er klar.

Kontaktinformasjon for Bispemøtet

Besøksadresse:
Kirkens Hus, Rådhusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:
Mandag-fredag
kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse:
Bispemøtet
Postboks 799 Sentrum

E-post: bispemotet@kirken.no

Telefontider:
Mandag-fredag
kl. 09.00-15.00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)