- Balanse mellom lokal frihet og nasjonalt fellesskap

Hovedutvalget som utreder et forslag til ny kirkelig organisering møttes fysisk i Oslo for høstens første møte. På programmet sto blant annet en diskusjon om relasjonen mellom den lokale kirken og kommune.

Bjørn Brox fra Agenda Kaupang fortalte om arbeidet. Foto: Kirkerådet

Intensivt arbeid

Arbeidet med en ny organisering av kirken går framover, og i løpet av september skal de fire ulike arbeidsgruppene presentere sine utredninger. – Vi ser frem til å få rapportene fra arbeidsgruppene, og legger opp til et intensivt arbeid utover høsten, sier leder i hovedutvalget, Morten Müller-Nilssen. Etter at arbeidsgruppene har levert sine rapporter, skal hovedutvalget levere sin anbefaling til Kirkerådet innen 28. februar 2021.

På høstens første hovedutvalgsmøte presenterte arbeidsgruppene status for arbeidet.
– Arbeidsgruppene arbeider godt og produktivt med vanskelige temaer, sier Müller-Nilssen.  – Hovedutvalget ser fram til å få arbeidsgruppenes rapporter, det blir et intensivt arbeid i høst.

Reløasjonen mellom kirke og kommune

Bjørn Brox fra Agenda Kaupang var også med på møtet. Agenda Kaupang jobber blant annet med en kartlegging av relasjonen mellom lokale kirker og kommunene, og Brox innledet for utvalget om arbeidet så langt.

Viktige temaer i utredningsarbeidet handler om balanse mellom lokal frihet og nasjonalt fellesskap. Utvalgslederen forteller at i samtalen i hovedutvalget ble viktigheten av et nært samarbeid mellom kirke og lokalsamfunn trukket fram.

– Vi ønsker å tydeliggjøre hvordan en kirke med samlet arbeidsgiverfunksjon kan fungere for alle som jobber lokalt i kirka, sier Müller-Nilssen.