- Krisen viser oss svakhetene i organiseringen

- Krisesituasjonen de siste ukene har tydeliggjort utfordringene ved organisasjonsstrukturen i Den norske kirke, sier Morten Müller-Nilssen. Han leder Hovedutvalget for arbeidet med kirkelig organisering.

Hovedutvalget for arbeid med kirkelig organisering hadde møte 16. april.

På møtet i Hovedutvalget 16. april delte fire ledere erfaringer fra kriseledelse i koronaens tid: Oddbjørn Eide, leder i Norges kirkevergelag, Marit Halvorsen Hougsnæs, direktør i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, konstituert preses i Bispemøtet, Atle Sommerfeldt og Kirkerådets direktør Ingrid Vad Nilsen.

Lederen i Kirkevergelaget, Oddbjørn Eide, viste til nasjonale beslutninger om å utsette alle konfirmasjoner til høsten og om at det ringes med kirkens klokker som et tegn i korona-krisen.

- Vi ser nå enda tydeligere hvor viktig det er at kirken henger sammen lokalt, regionalt og nasjonalt. Det er det lokale nivået som får henvendelser fra medlemmene. Lokalt ansatte må være involvert tidsnok når nasjonale beslutninger fattes, sa han.

Direktøren i KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter, Marit Halvorsen Hougsnæs, kommenterte at kriser medfører et økt press mot de som innehar formelt ansvar.

- Arbeidsgiverne i begge linjer har opplevd økt press mot seg disse ukene. Det er gjort mye bra både lokalt og nasjonalt. Rammebetingelsene for de folkevalgte kirkeledernes overordnede ansvar i kriser, ser derimot ikke ut til å være like godt på plass, mente Halvorsen Hougsnæs.

Konstituert preses i Bispemøtet, Atle Sommerfeldt fremholdt at krisen har vist kirkens styrke i å ha en dugnads- og aksjonspreget kultur som får til mye på kort tid.

- Krisen har bekreftet at kirken for ansatte og folk flest både er lokal, regional og nasjonal og oppfattes som én kirke. Det styrker nødvendigheten av en helhetlig organisering, sa biskopen.

Kirkerådets direktør, Ingrid Vad Nilsen deltar ikke i Hovedutvalget, men var invitert for å dele erfaringer fra ledelsesutfordringene denne påsken. Hun sa blant annet:

- I en krise blir samlende ledelse plutselig etterspurt. I vår kirkeordning er det komplisert å finne juridisk belegg for hvem som har ansvaret når beslutninger må fattes. Forenkling er viktig, understreket hun.

Kirkerådet etablerte i oktober 2019 et prosjekt for arbeidet med kirkelig organisering. Prosjektet legger opp til bred involvering og forankring i prosessen. Men korona-situasjonen gjorde at en rekke innspillsmøter våren 2020 er utsatt til høsten. Derfor har hovedutvalget bedt om utsettelse av leveringsfristen for sin innstilling fra desember 2020 til våren 2021.

Med vedtaket om ny trossamfunnslov avklarte Stortinget 14. april et viktig premiss for kirkens arbeid med ny organisering. Loven slår blant annet tydelig fast at kirken, ved Kirkemøtet, selv kan velge å organisere seg på den måten kirken vurderer best for egen drift.

- Det er bra at loven nå er fastsatt. Nå vet vi langt mer om hva vi har å forholde oss til, sier leder for Hovedutvalget, Morten Müller-Nilssen.

I Kirkerådets målsettinger for ny organisering av kirken handler det blant annet om å forenkle styring og ledelse slik at det kreves mindre ressurser til samordning. Dette mener Müller-Nilssen er den sentrale utfordringen.

- I en ny kirkelig organisering vil vi gi økt mulighet for strategisk ledelse og nødvendig koordinering av kirkens virksomhet på alle nivåer. Det dilemmaet vi står overfor er å tilrettelegge for lokal handlefrihet innenfor en ramme som er tilstrekkelig effektiv. Det siste er avhengig av en viss sentral styring som kan komme i strid med den lokale handlefriheten. Samtidig er det helt nødvendig for å sikre at kirken bruker mest mulig av sine ressurser på å være en landsdekkende, demokratisk styrt kirke som er viktig for folk, sier Morten Müller-Nilssen.

Kontaktpersoner:

• Prosjektleder, Inger Kari Stensrud,  Tlf.:  91 65 54 48  Epost: is356@kirken.no
  • Leder av Hovedutvalget, Morten Müller-Nilssen, Epost: mmn@drive.as