Er du ansatt med spørsmål til arbeidet med kirkelig organisering?

Er du ansatt og lurer på hva som skjer med ny kirkelig organisering? I september i fjor gjorde Kirkemøte et overordnet prinsippvedtak om kirkelig organisering. I desember fulgte Kirkerådet opp med vedtak om en tentativ framdriftsplan for det videre arbeidet med konkretisering og oppfølging av organiseringsvedtaket.

Illustrasjonsbilde fra Kirkemøte 2022

Arbeidet er nå i full gang og handler om hvordan kirken kan være best mulig for flest mulig. Organiseringen er ikke et mål i seg selv, men et middel for at vi sammen best mulig kan forvalte kirkens ressurser nasjonalt, i våre lokalsamfunn, for medlemmer, ansatte og frivillige. Målet er best mulig kirke for alle.

Her finner du en lenke til en liten informasjonsfilm som forteller litt om bakgrunn, status og veien videre.

Og har du som ansatt spørsmål eller innspill til arbeidet med kirkelig organisering, kan du enten ta det opp med din lokale tillitsvalgte, eller sende til sekretariatet i Kirkerådet, som arbeider med kirkelig organisering. Ansatte kan sende spørsmål eller innspill anonymt eller oppgi kontaktinfo, om de ønsker svar direkte. Spørsmål som egner seg for det, vil bli besvart anonymt under Spørsmål og svar - Den norske kirke (kirken.no) på Kirkelig organisering-siden på kirken.no. Alle spørsmål og innspill som kommer inn via det digitale skjemaet blir delt med Referansegruppen av tillitsvalgte. Tillitsvalgte i referansegruppen representerer fagorganisasjoner for ansatte i hele Dnk og gir innspill til prosessen med organiseringsarbeidet.

Skjema for spørsmål/innspill til arbeid med kirkelig organisering finner du her.