Fremdriftsplan for kirkelig organisering vedtatt

Kirkerådet var samlet 8. og 9. desember. På møtet ble det vedtatt fremdriftsplan for det videre arbeidet med kirkelig organisering. Etter planen skal Kirkemøtet i 2023 behandle saker om daglig ledelse, folkevalgte og biskopens tilsyn og ledelse.

Kirkens mønster med mange små elementer som kors, hjerte, vanndråpe med mer.

Det skal etableres strukturer for samråd mellom bispedømmeråd, kirkeråd og soknets organer, og Kirkemøtet i -23 skal etter planen behandle føringer for videre arbeid med regelverk om folkevalgte som kirkelig styringstjeneste, biskopens tilsyn og ledelse og ordning for daglig ledelse.

Dette ble enstemmig vedtatt på Kirkerådets møte 8. desember, der saken om det videre arbeidet med kirkelig organisering ble behandlet for andre gang. Det legges opp til en skrittvis behandling av kirkelig organisering på kirkemøtene i -23, -24 og-25.

Arbeidet deles inn i tre hovedløp. De tre løpene er

• utredning av regelverk og ordninger
  • felles utviklingstiltak
  • organisasjonskultur, samarbeid og involvering

Utviklingsarbeidet skal ivareta lokal forankring og sammenheng i kirkeorganisasjonen.

Vedtaket har fire punkter (med forbehold om at protokollen ikke er godkjent):

1. Kirkerådet legger opp til en videre skrittvis behandling av ny organisering på kirkemøtene i 2023, 2024 og 2025.
  2. Kirkerådet planlegger at Kirkemøtet i 2023 kan legge rammer for videre framdrift og gi føringer for videre arbeid med regelverk om folkevalgte som kirkelig styringstjeneste, biskopens tilsyn og ledelse, og ordning for daglig ledelse.
  3. Kirkerådet planlegger videre at Kirkemøtet i 2024 kan behandle spørsmål som gjelder ansvar og vilkår for folkevalgte og deres valgte ledere, styrking av bispedømmerådet som strategisk organ og styrking av menighetsrådets rolle.
  4. Kirkerådet ber om at det etableres en struktur for samråd mellom soknets organer og Kirkerådet og mellom soknets organer og bispedømmerådet. En plan for dette kommer til behandling i Kirkerådets neste møte.

Du kan lese saksdokumentet her.