Hva handler organiseringsarbeidet om?

Den norske kirke har gjennomgått store endringer de siste 30-40 årene, og spørsmålet om organisering har gått igjen. Etter Kirkemøtevedtaket i september 2022, er arbeidet med å konkretisere dette i full gang.

Hva handler organiseringsarbeidet om?

Organiseringsarbeidet handler om hvordan kirken kan være best mulig for flest mulig. Organiseringen er altså ikke et mål i seg selv, men et middel et middel for at vi sammen kan forvalte kirkens ressurser for befolkning, medlemmer, ansatte og frivillige – på best mulig måte slik at det blir best mulig kirke for alle​.

Under finner du en lenke til en liten informasjonsfilm som forteller litt om bakgrunn, status og veien videre.

– Vi er helt avhengige av hverandre for å skape best mulig og mest mulig kirke i hele landet. For å få til dette, trenger vi en kirke som er godt forankret lokalt og som henger godt sammen i alle ledd, fra det enkelte menighetsråd og fellesråd til bispedømmeråd og Kirkemøte. En kirke som oppleves åpen og inkluderende og der enda flere får lyst til å arbeide eller delta som frivillig, sier direktør i Kirkerådet, Ingrid Vad Nilsen.

Sammen om ny organisering from Den norske kirke on Vimeo.