Organiseringsarbeidet på Kirkerådsmøtet i februar

Organiseringsarbeidet var tema på Kirkerådets møte 9. og 10. februar.

Kirkens mønster med mange små elementer som kors, hjerte, vanndråpe med mer.

Kirkerådets overordnede fremdriftsplan legger opp til at Kirkemøtet 2023 skal behandle de tre temaene folkevalgte som kirkelig styringstjeneste, biskopens tilsyn og ledelse, og ordning for daglig ledelse. I sak 5/23 drøftet Kirkerådet et opplegg for involvering av valgte råd og ansatte både generelt i arbeidet med ny organisering og særskilt før Kirkemøtet 2023. Rådet ønsket et enkelt samtaleopplegg om de tre temaene som skal behandles på Kirkemøtet i august, som kan tas i bruk i møter i bispedømmene fram mot sommeren. Formålet er å gi valgte råd lokalt og i bispedømmet mulighet til å komme med innspill til det saksforberedende arbeidet fram mot Kirkemøtet i august 2023.

I sak 6/23 vedtok Kirkerådet å sende på høring forslag om endringer i personalreglement i Den norske kirke. Formålet med forslagene er at tilsetting av prester skal skje i et partssammensatt tilsettingsråd i stedet for det valgte bispedømmerådet. Forslagene skal etter planen behandles på Kirkemøtet i 2023.

Kirkerådets vedtak

Sak 5/23

1.      Kirkerådet vil legge opp til involvering av valgte råd og ansatte i tråd med den fremlagte planen.

2.     Kirkerådet ber direktøren utarbeide et samtaleopplegg om folkevalgte som kirkelig styringstjeneste, biskopens tilsyn og ledelse og ordning for daglig ledelse.

Sak 6/23

Kirkerådet vedtar å sende saken på høring til berørte instanser.