Samisk kirkeliv i ny organisering

Samisk kirkeliv skal sikres også i fremtidens kirkeordning. Dette er viktig for hovedutvalget i prosjekt kirkelig organisering utreder forslag til ny organisering av kirken.

Samisk kirkeliv i ny organisering

– Det ligger i vårt mandat å sikre at samisk kirkeliv blir ivaretatt på en god måte, sier utvalgsleder Morten Müller-Nilssen. Sammen med prosjektdirektør Inger Kari Stensrud inviterte han ulike representanter fra samisk kirkeliv til digitalt møte.

Müller-Nilssen ønsket velkommen til det digitale møtet og fortalte om arbeidet som har blitt gjort så langt i prosjektet, og hvordan hovedutvalget arbeider fram mot levering i februar. Deretter stilte han noen spørsmål til deltakerne, som utgangspunkt for diskusjon og samtale.

Gode innspill

I løpet av samtalen kom det mange gode innspill, som hovedutvalget tar med seg i det videre arbeidet. En ny organisering må være fleksibel, og kunne tilpasses ulike ordninger for samisk kirkeliv. For eksempel blir sørsamisk kirkeliv ivaretatt på en annen møte enn nordsamisk kirkeliv. Andre fremhevet at mange sokn og prosti i de nordlige fylkene har svært store avstander, og derfor kan et prostifellesråd bli utfordrende. Det ble også på påpekt at samisk kirkeliv må ha tilstrekkelig finansiering, og det ble gitt uttrykk for at kirken må sørge for å ha fagkompetanse på samisk kirkeliv.

Müller-Nilssen synes det var et godt møte. – Et nyttig møte med viktige tilbakemeldinger, som understreker at vi må ha en fleksibel organisering som kan tilpasses ulike behov og ordninger. Kirken har en viktig oppgave i å legge til rette for samisk kirkeliv. Noen av tilbakemeldingene vi fikk berører temaer som er utenfor vårt mandat, som for eksempel ønske om særskilte finansieringer.

Gode rammer for samisk kirkeliv

–  Samisk kirkeliv er både noe eget og selvstendig, særlig knyttet til ulike menigheter i samiske områder. Samtidig bor det samer over hele landet som skal bli ivaretatt av sin menighet. Vi må sikre en organisering som har gode rammer for begge deler, avslutter Müller-Nilssen.