Ungdommens kirkemøte 2021

Ungdommens kirkemøte 2021 ble arrangert i Hamar bispedømme 8-12. oktober 2021, på Quality Strand Hotell 2021.

Ungdommens kirkemøte 2021

Tema for årets UKM var Vi er et folk på vandring.

Det ble også markert at fra 2001 har det årlig blitt arrangert Ungdommens kirkemøte, og fra 2021 har Den norske kirke et regelfestet ungdomsdemokrati. UKM 2021 markerte dette på ulike måter under Ungdommens kirkemøte, og med en festmiddag søndag 10.10.21.

Protokoll Ungdommens kirkemøte 2021

Sakspapirene til UKM 2021

UKM 01-21 Konstituering og forretningsorden

UKM 02-21 Orienteringar

UKM 03-21 Val

VEDTAK UKM 3-21 Val

UKM 04-21 Influenserteologi

Det er mange som vil definere hva det vil si å være ung kristen i dag. På sosiale medier finnes noen og noen av disse har fått tittelen Jesus-influensere. Men, er det greit at noen få skal få definere hva det betyr å være kristen? Hva skjer dersom noen få og veldig like type kristne får skape et bilde av hva det betyr å være kristen? Skapes det ikke et skeivt bilde av hvem kristne er da?

VEDTAK UKM 4-21 Influenserteologi

UKM 05-21 Sorg, sinne, handling og håp

Sårbare liv på såret jord

Kirkens engasjement knyttet til klima, miljø og bærekraft går langt tilbake og har engasjert bredt. Klimasaker har siden 1996 blitt behandlet av både, Ungdommens Kirkemøte, Kirkerådet, Kirkemøte og andre kirkelige aktører.
Kirkemøte skal i november 2021 igjen ha klima på agendaen. Vi skal se på kirkens rolle som bidragsyter for at vi skal nå FNs klimamål i 2030.

Pandemien har snudd hverdagen på hodet, men den har også fått oss til å innse hvor enkelt det kan være å omprioritere hvis den politiske viljen er tilstede.
I 2019 sa flere tusen ungdommer verden over tydelig ifra om hva de synes om myndighetenes nedprioritering av klima og hvordan det påvirker unges fremtid.

Vi har en plikt til å ta vare på Guds skaperverk og alle dens skapninger. Som kirke har vi mye påvirkningskraft og innflytelse i samfunnet.
Kirken har i lang tid vært en viktig støttespiller i klimakampen. Men i lys av pandemien og inn mot 2030 må vi også stoppe opp og reflektere over hvordan vi kan forbedre oss og hva slags rolle vi skal spille de neste 10 årene.

VEDTAK UKM 5-21 Sorg, sinne, handling og håp

UKM 06-21 Kirkelig organisering

Det pågår en STOR prosess i kirken med en ny organisering. Blant annet så skal man finne frem til en løsning hvor alle ansatte i kirken har samme arbeidsgiver - noe man ikke har i dag, og man håper at en ny organisering bidrar til en mer effektiv organisasjon hvor mer penger kan gå til kirkens kjerneoppgaver.

Det er viktig at vi som unge uttaler oss i denne saken, spesielt for å sikre ung representasjon og påvirkning i eventuelle nye organ - men også si noe om hva som er viktig for oss i prosessen videre.

VEDTAK UKM 6-21 Kirkelig organisering

UKM 07-21 Vevd tro

Som ungt menneske på veg til å bli voksen, utfordres vi til å gjøre valg og å finne ut hvordan leve. Det er mange forskjellige identiteter som veves sammen til den som hver enkelt av oss. Disse rollene er som tråder som veves sammen til hvem vi er. Trua kan være én slik tråd.

Hvordan kan trua bli en sånn tråd at den er en del av oss, sånn at vi tåler det når det rives i oss? Hvordan bli trygg på sin kristne identitet?

VEDTAK UKM 7-21 Vevd tro - ungdom trygg på sin kristne identitet

VEDTATT Resolusjon UKM 2021

UKM 09-20 Fokussak UKM 2022

VEDTAK UKM 09-21 Fokussak

Kontaktinformasjon for Den norske kirke, Kirkerådet

Besøksadresse: Kirkens Hus Rådhusgata 1-3, Oslo Åpningstider resepsjon: Mandag-fredag kl. 08.30-15.30 (15.00)

Postadresse: Kirkerådet Postboks 799 Sentrum 0106 Oslo
E-post: post.kirkeradet@kirken.no
Tlf: 23 08 12 00

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)