Hva skjer i en kirkelig vielse?

Bryllupet består av en rekke faste ledd. På denne siden kan du bli kjent med hvordan en vielse gjennomføres.

Bryllup i kirken er en personlig seremoni, uansett. Foto: Bo Mathisen / Den norske kirke

Hoveddelene i en bryllupsseremoni er inngang, musikk, lesing fra Bibelen, prestens tale, ekteskapsinngåelse og bønn for paret.

Hvor lenge varer et bryllup i kirken?

De fleste vielser varer mellom 30 og 45 minutter. Likevel kan dette variere, avhengig av blant annet antall musikalske innslag, tekstlesinger og prestens tale.

Hva består et bryllup i kirken av?

Liturgi er den faste formen på en vielse, som setter rammene for deres seremoni. Liturgien gir rekkefølgen, tekster og bønner. Det er presten som har ansvaret for å følge denne, men dere kan gjerne være med å velge bibeltekster selv.

Forenklet oversikt over de faste leddene i en vielse

Trykk her for å se programmet i en vanlig vielse

En vielse ser ofte slik ut:

1. Inngang med inngangsmusikk
  2. Velkomstord fra presten
  3. Salmesang
  4. Skriftlesinger/tekstlesning
  5. Salmesang og/eller annet musikkinnslag
  6. Tale fra presten
  7. Ekteskapsløfter
  8. Overrekkelse av ringer
  9. Forbønn (presten ber for ekteparet)
  10. Salmesang og/eller annet musikkinnslag
  11. Velsignelse (presten ber om velsignelse for alle)
  12. Utgang med utgangsmusikk

En mulighet er også å gjennomføre en bryllupsmesse, der en feirer nattverd etter at ekteskapsløftene er gitt. Les mer om dette i på de første sidene av vigselsliturgien

Her finner du liturgi for vielse i Den norske kirke

Under finner du liturgiene for bryllupsseremoni i Den norske kirke, liturgien på flere språk og resten av Den norske kirkes liturgier finner du samlet her.

I Den norske kirke finnes det to liturgier, en fra 2003 og en fra 2017. Ønsker du å bla og lese i liturgi for vielse selv, finner du dem her:

I vielse brukes enten liturigien fra 2003 eller 2017. Liturgien fra 2003 kan bare benyttes av ulikekjønnede par (last ned her: bokmål | nynorsk) mens liturgien fra 2017 kan benyttes av alle (last ned her: bokmål | nynorsk).

Egen liturgi for forbønn for borgerlig inngått ekteskap

I en seremoni med forbønn for et par som allerede har inngått ekteskap borgerlig, gjelder det samme: det brukes en av de to liturgiene som finnes. Liturgien fra 2003 kan bare benyttes av ulikekjønnede par (last ned her: bokmål | nynorsk) mens liturgien fra 2017 kan benyttes av alle (last ned her: bokmål | nynorsk).