Menneskerettighetssøndagen 2018

Søndag 9. desember 2018 inviteres menigheter til å markere menneskerettighetssøndagen. Menneskerettighetene er under press verden over og for at menneskerettighetenes 70-års markering skal bli noe mer enn festtaler, er det viktig med økt kunnskap, bønn og handling.

Menneskerettighetssøndagen 2018

Hvorfor menneskerettighetssøndagen?
Menneskerettigheter er et ord som ikke finnes i Bibelen. Men Bibelen er full av tekster som handler om hvordan Gud vil fremme rettferdighet og bekjempe overgrep, undertrykkelse og urett. Hvis vi leser Bibelen med blikk for menneskeverdet og menneskers rettigheter, vil vi finne en lang rekke eksempler som kan motivere oss som kristent fellesskap til å la oss engasjere.
For mange kristne verden over er menneskerettigheter et viktig verktøy i arbeidet for rettferdighet. Markering av menneskerettighetssøndagen i forbindelse med FNs menneskerettighetsdag 10. desember er ett eksempel på dette.

• Se byggeklosser til gudstjeneste, markering og menighetsblad på menneskrettighetssøndagen 2018:
    >> MS Word   -  >> PDF

Her finner du blant annet denne forbønnen, skrevet av prest Ole Jacob Nyhus spesielt til denne anledningen:
    «Barmhjertige Gud, du har skapt oss til kjærlighet og kaller oss til å skape fred og rettferdighet. Vi ber deg: Vekk oss til kamp mot urett og mot alt som bryter ned respekten for mennesket skapt i ditt bilde. La Kirken i alle land stå som det fremste vitne om alle menneskers verdighet. Velsign årets fredsprisvinnere og deres arbeid mot vold som våpen i krig og konflikt. Gi styrke og håp til alle som er rammet av vold og overgrep. Hjelp oss alle, på hvert vårt sted, å si ifra når menneskerettigheter brytes og menneskets verd krenkes.»

Hva mener kirken om menneskerettigheter?
Lær mer om kirkens engasjement for menneskerettigheter, og få tips og ressurser på www.kirken.no/menneskerettigheter