Den internasjonale kvinnedagen, 8. mars

I kirken markeres den internasjonale kvinnedagen i mange av landets gudstjenester. Kampen for likeverd og mot undertrykking av kvinner er viktig, og det er kirken med på å markere.

Velkommen til å markere kvinnedagen i Den norske kirke. Foto: Den norske kirke/Ole Henrik Kongsvik.

Når er Den internasjonale kvinnedagen?

Kvinnedagen er 8. mars hvert år.

Hvordan markeres kvinnedagen i Den norske kirke?

I Den norske kirke markeres den internasjonale kvinnedagen på mange ulike måter. Blant annet er det vanlig at dagen markeres i gudstjenester landet over.
Se hva som skjer i kirken der du bor på skjerikirken.no.

Hvorfor markeres kvinnedagen i Den norske kirke?

Alle mennesker er skapt i Guds bilde med samme likeverd og ukrenkelige verdi. Den internasjonale kvinnedagen marker kampen for likeverd og mot undertrykking av kvinner og derfor er kirken med og markerer denne dagen.

I kirken markers kvinnedagen 8. mars både for å minne om den urett som har skjedd og skjer, og for uttrykke vårt ansvar for å lytte og til å handle. Den norske kirke har et stort arbeid innen likestilling, inkludering og mangfold, og et strategisk mål om å være med på å virkeliggjøre FNs Bærekraftsmål 5. Dette bærekraftsmålet handler om å oppnå likestilling og styrke jenter og kvinners stilling.

Den norske kirke har også et særlig ansvar for å øke bevisstheten om hersketeknikker i Guds navn generelt, og spesielt om seksuell trakassering og overskridende adferd som legitimeres med kristen tro.

Hvordan oppstod Den internasjonale kvinnedagen?

Den internasjonale kvinnedagen har et dramatisk utgangspunkt:

8. mars 1857 i New York gikk en gruppe kvinner som var ansatt ved en klesfabrikk til streik. Streiken var en protest mot de forferdelige arbeidsforholdene kvinnene var underlagt.

Streiken ble sterkt motarbeidet og de 129 kvinnene som var ansatt ved klesfabrikken, ble brent i hjel inne i fabrikken.

I Det internasjonale kvinneåret 1975, gjorde FN 8. mars til Den internasjonale kvinnedagen.