Kristine Sandmæl gjenvalgt som leder av Mellomkirkelig råd

Kirkemøtet valgte fredag Kristine Sandmæl til leder av Mellomkirkelig råd.

Kristine Sandmæl, leder i Mellomkirkelig råd. Foto: Ole Martin Wold

– Dialog og gjensidig respekt mellom kulturer og religioner blir stadig viktigere. Det må kirken løfte frem, for å inspirere folk til egen innsats mot hat og undertrykkelse. Mellomkirkelig råd må utfordre kirken til å løfte blikket mot verden, sier Kristine Sandmæl. Hun skal lede Mellomkirkelig råd de neste to årene, og er til daglig prost i Lofoten.

Mellomkirkelig råd skal samordne og fremme kontakten mellom Den norske kirke og utenlandske kirker, og ivareta forbindelsen med de internasjonale kirkelige organisasjonene.

Kirkemøtet valgte lørdag de fire faste medlemmene av Mellomkirkelig råd for den kommende perioden.

• Kristine Sandmæl (leder)
  • Kai Steffen Østensen
  • Jostein Ådna
  • Oddny Irene Miljeteig
  • Monika Tettli
I tillegg til leder og de fire representantene valgt av og blant Kirkemøtets medlemmer, består Mellomkirkelig råd av en biskop oppnevnt av Bispemøtet, Den norske kirkes medlemmer i ulike internasjonale råd, og representanter fra Kirkens Nødhjelp, Sjømannskirken og Bibelselskapet.

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)