Sammen mot antisemittisme

Mellomkirkelig råd har tatt et initiativ for å møte Det Mosaiske Trossamfund i Oslo og andre jøder i Norge for å vise at vi står sammen i kampen mot antisemittisme.

Sammen mot antisemittisme

Dette er brevet som er oversendt Det Mosaiske Trossamfund:

Mellomkirkelig råd er svært bekymret over den voksende antisemittismen som de siste månedene har bredt om seg i landet vårt, i Europa og mange andre steder i vår verden. Det er svært trist å høre om utrygghet og hatsopplevelser som mange av dere, og særlig barn og unge, nå opplever. Tilhørighet til en folkegruppe eller et tros- eller livssynssamfunn skal aldri være utgangspunkt for diskriminering og vold. Vi fordømmer derfor enhver form for hat, diskriminering og vold mot jøder.

Vi håper at dere kan oppleve Den norske kirke og våre medlemmer i hele landet som støttespillere og partnere i arbeidet for å skape trygghet for jøder i Norge. Denne tilliten tar vi ikke for gitt. Vi ønsker å forsikre om at vi arbeider hardt for å følge opp vårt særlige ansvar for å motarbeide slike trusler, hatmeldinger og -handlinger og all antisemittisme. Dette ønsker vi aktivt å gjøre i felles arbeid med alle mennesker av god vilje.

Vi vil invitere dere til – så langt det er mulig – å fortsatt utfordre oss på konkrete bidrag til dette arbeidet. Vi står i solidaritet med dere, våre jødiske søsken, i kampen mot antisemittisme, rasisme og diskriminering.

På vegne av Mellomkirkelig råd for Den norske kirke ønsker vi dere trygghet, fred og alt godt.

Med vennlig hilsen Kristine Sandmæl, leder i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke og Einar Tjelle, internasjonal direktør i Den norske kirke.

Kontaktinformasjon for Mellomkirkelig råd

Kirkens Hus Rådshusgata 1-3, Oslo

Åpningstider resepsjon:

Mandag-fredag kl. 09.00-15.30

Postadresse:

Mellomkirkelig råd

Postboks 799 Sentrum

E-post: post.kirkeradet@kirken.no

Ansvarlig redaktør
Jorunn Strand Askeland (konst.)