Prostier og fellesråd

I Hamar bispedømme er det 10 prostier og 46 kommuner/fellesråd.

Innenfor hvert fellesråd (kommune) vil det være flere sokn. Hvert sokn utgjør en menighet med egne folkevalgte menighetsråd.

Her finner du oversikt pr. 01.01. 2023.

Prostiene ledes av prostene. Kontaktinformasjon til prostene finner du nederst på siden.

I sommerferien vil en av prestene være fungerende når prosten har ferie. Liste over hvem du kan kontakte vil du finne i lenke under.

Prostier
Prostiet er et geografisk avgrenset område innen et bispedømme. Prosten leder prestetjenesten i prostiet. De 10 prostene er biskopens medhjelpere i ledelse av bispedømmet.

Prostier i Hamar.svg

Kart over prostiene fra Wikipedia/Jay1279

Biskopen er prostenes nærmeste overordnede, er den øverste lederen av prestetjenesten i bispedømmet, og har arbeidsgiveransvar for prestene.

Kontaktinformasjon til prostene finner du nederst på siden.

Her er prostiene i Hamar bispedømme:

Fellesråd
Alle kommuner har et kirkelig fellesråd, som er et folkevalgt organ representert ved en valgt person fra hver av  menighetene i kommunen, en representant oppnevnt av biskopen og en representant fra  kommunen. I bispedømmet er det 46 fellesrådsområder. Du finner liste og kontaktinformasjon her.

Kontaktinformasjon til menigheter
For å finne kontaktinformasjon, kan du skrive inn navnet på menigheten det gjelder i søkefeltet "Søk på nettsted".