Åpenbaringstiden

I kirkeåret kalles tiden mellom jul og faste for "åpenbaringstiden". I åpenbaringstiden handler bibeltekstene om å bli kjent med ulike sider av Jesus som sann Gud og sant menneske.

Åpenbaringstiden

Hva er åpenbaringstiden?

Åpenbaringstiden er en periode i kirkeåret. Åpenbaringstiden er tiden mellom jul og faste. Åpenbaringstiden starter første søndagen etter nyttår.

I åpenbaringstiden tematiserer kirken bibeltekster som viser forskjellige sider ved hvem Jesus er.

Finn en gudstjeneste i åpenbaringstiden på skjerikirken.no.

Hvilken farge brukes i åpenbaringstiden?

I åpenbaringstiden brukes grønn som liturgisk farge. Dette er fargen som symboliserer vekst og liv.

Hvilke bibeltekster tematiseres i åpenbaringstiden?

I Den norske kirke er det blitt vanlig å knytte denne tida spesielt til temaet misjon.

Les alle kirkeårets tekster på Bibel.no. Her kan du klikke på den søndagen i åpenbaringstiden du ønsker å finne bibeltekstene til.

Her er noen av bibeltekstene som tematiseres i åpenbaringstiden:

Jesu fødsel, dåp og vismennene

Kristi Åpenbaringsdag er en av våre eldste kristne høytidsdager. Denne dagen feiret man Jesu guddommelige opphav fra begynnelsen av. Jesu fødsel og flere andre motiver gikk inn i denne festen, både Jesu dåp og vismennenes hyllest av Jesus. Feiringen har etterhvert handlet mer om vismennene som kom til Jesusbarnet med gaver. Festen for Jesu dåp ble lagt til søndagen etter, 2. søndag i åpenbaringstiden.

Les mer om åpenbaringsdagen, helligetrekongersdag, epifaniafesten og trettendedagen her.

Vinunderet i Kana

Et annet tema som fra gammelt av var knyttet til at Jesus åpenbarer hvem han er, var vinunderet i Kana. Markeringen av dette underet ble lagt til den påfølgende søndagen, 3. søndag i åpenbaringstiden.

Les om bibelfortellingen om vinunderet på Bibel.no.