Innspill til bispedømmerådenes medlemmer fra soknets organer og lokalt tillitsvalgte

I juni gjennomføres ny runde samråd i det enkelte bispedømme. Utgangspunkt for møtene er det saksgrunnlag og de vedtaksforslag om ny kirkelig organisering som foreligger etter Kirkerådets møte 24. – 25. mai. Formålet med disse møtene er å gi medlemmer i menighetsråd og fellesråd mulighet til å gi bispedømmerådenes medlemmer innspill og vurderinger av de forslag som ligger til behandling på Kirkemøtet i august.

Illustrasjonsfoto: foto Torstein Kiserud

I tillegg er alle arbeidsgiveres representanter (kirkeverger, proster og stiftsdirektører) oppfordret til å invitere tillitsvalgte for egne ansatte til kontaktmøter om ny kirkelig organisering. Også i disse møtene er tema det saksgrunnlag og de vedtaksforslag om ny kirkelig organisering som nå foreligger til behandling på Kirkemøtet 2024. Innspill fra de lokalt tillitsvalgte formidles til fellesråd og bispedømmeråd.

Begge typer møter er oppfølging av vedtaket på Kirkemøtet 2022 om bred involvering av soknets organer og ansattes organisasjoner i arbeidet med ny kirkelig organisering – og inngår i bispedømmerådenes forberedelser til videre behandling av denne saken på Kirkemøtet i august.

Kirkemøtet understreker at soknets organer må involveres i det videre arbeidet med å følge opp Kirkemøtets prinsippbeslutning. Ansattes organisasjoner involveres i tråd med gjeldende regler og avtaleverk (KM 10/22)

Infofilm om vedtaksforslag om ny organisering

Vedtaksforslagene som ligger til behandling på Kirkemøtet presenteres i en kort informasjonsfilm som vil vises som innledning i samrådsmøtene i det enkelte bispedømme og i lokale kontaktmøter mellom lokal arbeidsgiver og tillitsvalgte. Filmen ligger tilgjengelig under «informasjon» på nettsiden om kirkelig organisering på kirken.no: Samrådsmøter i juni

Til samrådsmøtene er det laget et digitalt svarskjema, hvor det er mulig å gi tilbakemeldinger om de enkelte vedtakspunktene til behandling på Kirkemøtet. Lenke til skjemaet deles med alle deltakere i samrådene i det enkelte bispedømme: Enalyzer undersøkelse

Innspill fra lokalt tillitsvalgte

Innspill og spørsmål som kommer opp i kontaktmøter mellom arbeidsgivers representanter og lokalt tillitsvalgte kan enten formidles til bispedømmerådenes medlemmer i samrådsmøtene som gjennomføres i juni, eller sendes direkte til bispedømmerådenes medlemmer. Formålet er i begge tilfeller at innspill og vurderinger fra ansattes tillitsvalgte inngår i den brede forankring Kirkemøtet 2022 forutsatte foran videre vedtak om ny organisering i påfølgende kirkemøter.

Ansatte med spørsmål om ny kirkelig organisering

Alle ansatte som har spørsmål om arbeidet med ny kirkelig organisering oppfordres til å ta disse opp med sine lokalt tillitsvalgte eller sin fagorganisasjon. I tillegg kan alle ansatte i Den norske kirke benytte et eget digitalt spørsmål- og innspillskjema Er du ansatt med spørsmål til arbeidet med kirkelig organisering? - Den norske kirke (kirken.no)

Innspill og spørsmål som sendes inn på disse skjemaene, blir videreformidlet til referansegruppen av tillitsvalgte, som følger arbeidet med ny organisering og bidrar med råd og innspill underveis.

Spørsmål og svar kan dere også finne her: Spørsmål og svar - Den norske kirke (kirken.no)