Langfredag

På langfredag markerer kirken at Jesus ble torturert og korsfestet.

(Foto: Jesus på korset langfredag. Detalj av altertavlen i Skedsmo kirke.)

Hvorfor markeres langfredag?

På langfredag markerer kirken at Jesus ble torturert og korsfestet.

Hvorfor heter det langfredag?

Langfredag har fått sitt navn etter Jesu lange lidelse på korset. På engelsk heter det "good friday" som egentlig betyr hellig fredag.

Hva skjedde på langfredag?

Kristendommen er en tro på at Jesus er både Gud og menneske, og at han er Guds sønn. Men mens han henger på korset roper Jesus: «Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» (Markusevangeliet, kapittel 15, 34). Dette utbruddet viser Jesu redsel og dødsangst. Hendelsen viser også utfordrende sider ved kristendommens gudsbilde. Tradisjonelt er korsdøden blitt presentert som et offer som forsoner Gud og mennesker. Men slike forklaringer glatter over erfaringer av forlatthet, vold og dødens meningsløshet. Gudstjenesten på langfredag skal romme livene våre slik de er, også den dypeste fortvilelsen, uten å komme med forklaringer og løsninger.

Etter at Jesus var død, tok romerne kroppen ned fra korset. Liket ble svøpt i linkleder og lagt i en grav i nærheten.

Hva skjer i gudstjenesten på langfredag?

Gudstjenestene på langfredag er gjerne preget av lesninger fra Bibelens fortellinger om Jesu lidelse og død.

Under gudstjenesten er ikke lysene på alteret tent. Flere steder er det vanlig med uakkompagnert sang, og at orgelet eller andre instrumenter ikke brukes.
Helt til for få år siden var langfredag en stille dag i samfunnet som helhet.

Etter langfredag kommer påskeaften. Kirker over hele jorden holder dørene åpne ut over natten og venter på feiringen påskedag.

Lytt til ord og toner om langfredag