Palmesøndag

Palmesøndag er feiringen av da Jesus red inn i Jerusalem på et esel. Dagen feires siste søndag før påske.

(Foto: Palmesøndag-teppe av Unni Sjåstad i Årdal kyrkje. Foto: Ruth Jane Oren)

Hvorfor markeres palmesøndag?

Palmesøndag en markering av da Jesus red inn i Jerusalem på et esel. Dagen feires siste søndag før 1. påskedag.

Hvorfor heter det palmesøndag?

Evangelistene forteller at folk strødde palmegrener eller la kappene sine foran Jesus da han red inn i Jerusalem. Derfor har denne dagen fått navnet Palmesøndag.

Jesus red inn i Jerusalem

Vi vet ikke hvor mange som hadde møtt opp, og heller ikke hvorfor ikke romerne, som ville ha ro og orden, grep inn og oppløste mengden. Kanskje var det ikke så mange mennesker. Men det kan virke som at de fremmøtte så på Jesus som en politisk person og en frelser som de hadde ventet på. Matteus- og Johannesevangeliet viser til profeten Sakarja i Det gamle testamentet:

«Se, din konge kommer til deg, rettferdig og rik på seier, fattig er han og rir på et esel, på en eselfole» (Sakarja kapittel 9, vers 9).

Les beretningen om inntoget i Jerusalem i Johannesevangeliet

Lytt til ord og toner om palmesøndag