Skjærtorsdag

Skjærtorsdag gir oss fortellingen om den siste dagen Jesus hadde med vennene sine før han ble tatt til fange av romerne og korsfestet.

(Foto: app.ex.co/Getty Images)

Hvorfor markeres skjærtorsdag?

Hvorfor heter det skjærtorsdag?

Skjærtorsdag betyr “renselsestorsdag”, og kommer av det norrøne skíra som betyr rense.

Ifølge Johannesevangeliet var det på Skjærtorsdag at Jesus vasket disiplenes føtter før de spiste påskelammet sammen.

Historien om skjærtorsdag

Mens de spiste, innstiftet Jesus nattverden. Ordet betyr kveldsmåltid, og nattverden praktiseres som et rituelt måltid i kirkens gudstjenester. Les mer om nattverd her.

Gudstjenesten på Skjærtorsdag er gjerne en kveldsgudstjeneste, og noen steder lages det til et måltid i forkant av gudstjenesten.

Måltidet Jesus spiste sammen med disiplene var antagelig det jødiske påskemåltidet til minne om da israelittene ble reddet ut av slaveriet i Egypt.

I Matteusevangeliet står det:

26 Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket og brøt det, ga disiplene og sa: «Ta imot og spis! Dette er min kropp.» 27 Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! 28 For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt. 29 Jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke drikke av denne frukten av vintreet før den dagen jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike.»

Etter at nattverdsmåltidet var slutt, tok Jesus med seg disiplene til en hage som heter Getsemane. Der gikk han for seg selv og ba til Gud. Evangeliene forteller han var sorgfull og redd.

Lytt til ord og toner om skjærtorsdag