Bispenominasjonen er klar

Et samstemt Hamar bispedømmeråd har nominert fem kandidater til å bli biskop etter Solveig Fiske. - Alle disse kandidatene vil kunne bli gode biskoper i Hamar og vil på hver sin måte kunne videreføre Hamar bispedømmes visjon «Hellige rom for alminnelige liv», sier bispedømmerådsleder Gunhild Tomter Alstad.

Her er de nominerte fv: Prost i Sør-Østerdal Ole Kristian Bonden, Sokneprest i Glemmen (Borg) Hege Elisabeth Fagermoen, Prost i Sør-Gudbrandsdal Tor Even Fougner, Prost i Sandefjord Raag Rolfsen og Sokneprest i Frogner (Oslo) Margunn Sandal. Fotomontasje Jorun Vang

Bispedømmerådets leder sier de har sett etter kandidater som vil videreføre folkekirketradisjonen i Hamar bispedømme og som kan arbeide både i bredde og i dybden i kirka og samfunnet. - Vi har ønsket oss en samlende biskop med gode lederegenskaper og som har visjoner for kirka og dens plass i samfunnet. Det er viktig for oss at biskopen kommuniserer bredt og tydelig løfter fram kirkas budskap inn i vår samtid, sier hun.

Da bispedømmerådet ba offentligheten om forslag på navn til kandidater, kom det inn 222 forslag som fordelte seg på 93 kandidater. Bispedømmerådets leder har satt stor pris på forslagene som hun sier har vært til god hjelp for rådet.

Bispedømmerådet 220823 Foto Jorun Vang.jpg

Et samstemt Hamar bispedømmeråd har nominert de fem kandidatene. Fv: Marta Bjørnøy Lalim, Finn Ragnvald Husby, Trond Rønning, Gunnstein Endal (lek kirkelig ansatt), bispedømmerådets leder Gunhild Tomter Alstad, biskop Solveig Fiske, Trond Enemo, Thomas Tinglum (representant for de kirkelig tilsatte), Iselin Vistekleiven og Lisbeth Sydbøge. Foto: Jorun Vang

Nå er fem kandidater valgt ut etter intervjuer og behandling i Hamar bispedømmeråd. - Kandidatene representereer sterk teologisk kompetanse, har ulike erfaringer fra ledelse i kirke og samfunnsliv og variert internasjonal erfaring, sier bispedømmerådets leder. Etter rådets nominasjon er det etter regelverket mulighet for supplerende nominasjon.

Her finner du regelverket for nominasjon ved tilsetting av ny biskop

Les mer om prosessen for å få ny biskop i Hamar her

Her er de nominerte kandidatene (i alfabetisk rekkefølge):

Ole Kristian Bonden

Hege Elisabeth Fagermoen

Tor Even Fougner

Raag Rolfsen

Margunn Sandal

Kandidatene vil bli dybdeintervjuet og presentert gjennom et arrangement i Hamardomen tirsdag 13. September.

Prosessen videre

Etter presentasjonen skal det ut til en bred, demokratisk rådgivende avstemning. Flere hundre deltar i den rådgivende avstemningen og avgjør hvilke tre av de nominerte kandidatene som skal være med videre i prosessen.

Alle som skal ha den nye biskopen som arbeidsgiver og tilsynsansvarlig skal kunne si sin mening.

Det gjelder 163 menighetsråd, ungdomsrådet, 120 prester i tillegg til vigslede kateketer, diakoner og kantorer i bispedømmet som skal avgi stemmer. Det gjelder også prostene i de øvrige bispedømmene, representanter fra teologiske utdanningsinstitusjoner, representanter fra Ungdommens kirkemøte og Samisk kirkeråd.

Når tre kandidater gjenstår, skal alle biskopene og bispedømmerådet i Hamar gi sin uttalelse.

Mange instanser har ulike roller i nominasjon, avstemming og tilsetting av ny biskop i Hamar. Kirkerådet tilsetter ny biskop i sitt møte i Hamar 10. - 11. november 2022.