Sammen skal vi lede lokalkirken

Viktigheten av kulturbygging var et felles budskap fra foredragsholderne på samlingen "Sammen om å lede" for arbeidsgiverforumet i Hamar bispedømme.

Fungerende biskop Kirsten Almås ønsket velkommen til Storhamar kirke som var ramme for seminardagen. Foto: Hamar bispedømmeråd

Hva skal til for at man får med alle?

Nær 50 proster og kirkeverger fra hele bispedømmet møtte til seminardag i Storhamar kirke denne torsdagen.

Innledere

• Linn Maria Kierulf, spesialrådgiver, KA
  • Ann-Magrit Austenå, fagdirektør, Kirkerådet
  • Kenneth Hansen, kirkefagsjef, Hamar bispedømmeråd
  • Carl Fredrik Bommen, seniorrådgiver, Kirkerådet

Slik var programmet for dagen.

Arbeidsgiverforum er et samarbeid mellom Hamar biskop, Hamar bispedømmeråd og kirkevergelaget i Hamar bispedømme.

Kirkerommet i Storhamar kirke dannet ramme for seminardagen. Foto: Hamar bispedømmeråd

Nøkkel til samhandling

Kirka er god på det fysiske arbeidsmiljøet, men ikke så gode på det psykososiale. Det sa spesialrådgiver i Hovedorgansisasjonen KA Linn Maria Kierulf da hun holdt sitt foredrag om felles kultur blant kirkelige ansatte. - En av nøklene til god samhandling er å skape mer felles kultur blant ansatte, fremholdt Kierulf.

Du finner foredraget hennes her

Felles utfordringer

Felles kultur var noe også fagdirektør Ann-Magritt Austenå i Kirkerådet var opptatt av da hun prestenterte arbeidet med ny kirkelig organisering. Austenå jobber med blant annet organisasjonskultur og organisasjonsbygging. Det blir et tema for Den norske kirke framover. - Hvordan skal kirka best være kirke i sitt lokalmiljø, utfordret hun.

Godt ledelsesverktøy

Kirkefagsjef Kenneth Hansen i Hamar bispedømme snakka varmt om "Kirka vår" - tidligere det som het Helhetlig menighetsplan. Han mener det er tre klare gevinster ved å ta ibruk verktøyet:

• Solid analyse av kirka og lokalsamfunnet
  • Reskap til å se på virksomhetens tilstand.
  • En samlet oversikt over det som skjer i virksomheten

Prosjektleder Carl Fredrik Bommen i Kirkerådet har som mål at Kirka vår skal være et nyttig verktøy for menighetsrådet.

Kirkefagsjefen mener verktøyet er veldig bra. - Jeg tor "Sammen om å lede" vil bli styrka ved å ta ibruk kirka vår, sier kirkefagsjef Kenneth Hansen.

Neste samling for "Sammen om å lede" vil bli 25. og 26. oktober 2023.