Skaperverkets dag 2018 - Klart vi er med!

Verden står overfor store utfordringer blant annet knyttet til klimaendringer, plastforsøpling, og urettferdig fordeling. Din menighet kan være med å gjøre en forskjell ved å markere skaperverkets dag – og be, spre kunnskap og oppfordre til handling!

Skaperverkets dag 2018 - Klart vi er med!

Det er ikke noe fast tidspunkt for skaperverkets dag, men mange knytter en gudstjenestemarkering til verdens miljødag 5. juni, høsttakkefest eller den økumeniske «Skaperverkets måned» 1. september - 4. oktober.

HVORFOR?

I 2015 vedtok verdens ledere FNs bærekraftsmål for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Norge har forpliktet seg på disse målene, og Den norske kirke vil også være med å ta vår del av ansvaret! Gjennom stadig flere grønne menigheter og ny satsning på grønne fellesråd og miljøledelse  tar Den norske kirke aktivt grep for å gå foran og for kutte våre klimagassutslipp. I tillegg er det utallige eksempler på engasjerte menigheter, fellesråd, bispedømmer og kirkelige organisasjoner som jobber kreativt for å beskytte naturen og jobbe for mer rettferdig fordeling. Skaperverkets dag er en ypperlig anledning til å ta dette engasjementet inn i gudstjenesten.

HVORDAN?

Din menighet kan bli med på følgende vis:

1. Marker Skaperverkets dag i en gudstjenestene eller annet arrangement, gjerne i tilknytning til verdens miljødag 5. juni, høsttakkefest eller den økumeniske «skaperverkets måned» 1. september - 4. oktober.Ta i bruk byggeklosser til gudstjeneste og andre ressurser, slik som for eksempel Klimapilegrimens bønn (Se lenker nedenfor). Flere av bønnene i det liturgiske materiellet er hentet fra den verdensvide kirke, og minner oss om at vi er en del av verdens største håps- og solidaritetsbevegelse.
  2. Fortell hva som skjer hos dere! I prekenmomentene til Skaperverkets dag skriver Erland Grøtberg, prest i Grim menighet: "I dag trenger mennesker mer enn noe annet tro. Tro på Gud. Tro på menneskets evne til å gjøre det riktige. Tro på at jorden kan reddes". Ved å løfte frem det som skjer i menighetene er vi med på å spre håpet om at endring er mulig – og allerede på gang! Kirkerådet ønsker å dele de gode eksemplene til inspirasjon for flere på www.gronnkirke.no og på Grønn kirke på Facebook. Send inn bilde, navn på din menighet /fellesråd /bispedømme/organisasjon og et eksempel på deres engasjement (loppemarked, friluftsgudstjeneste, søppelsortering, osv) på e-post til Per Ivar Våje (pv383@kirken.no). Alle som sender inn bidrag er med i trekningen av fem fine bokgaver. Vinnere trekkes 30. september 2018. (Husk å få tillatelse til å dele bildet).
  3. Bli Grønn menighet! Nå er det også mulig å bli grønt fellesråd!
  4. Følg Grønn Kirke på Facebook og hold deg oppdatert på tips om kirkelig klima- og miljøengasjement, slik som initiativene Klimapilegrim eller Håpets Katedral. Ressurssider til Håpets katedral finnes også her.

Lykke til med markeringen av skaperverkets dag i din menighet! La oss dele tro – troen på Gud og på at vi kan forandre verden!

I lenkene under finnes ressurser til:

GUDSTJENESTE: Liturgiske ledd og prekentips

MUSIKK

BARN OG UNGE

Søk på tema "Miljø" i Ressursbanken for å finne aktuelle ressurser. Hva med for eksempel en miljøagentdag for barn fra 3-5 år på lørdagen i forkant av Skaperverkets dag, hvor barna øver inn sanger til gudstjenesten?

IKO-forlaget har lansert en ny bok med tittel Jordvenn - venn med hele skaperverket. Boken har fokus på trosopplæring i naturen med fokus på vandringer og stillhet.

KLIMAPILEGRIM

*Vandreheftet ble utarbeidet til kampanjen Klimapilegrim 2015. Underskriftskampanjen var rettet mot klimatoppmøtet i Paris og er derfor nå avsluttet. Initiativtakerne bak Klimapilegrim har derimot besluttet å ta opp igjen klimasamarbeidet for årene framover. Det vil bli mulig å arrangere klimapilegrimsvandringer og andre aktiviteter under denne parolen også videre. Mer informasjon om nye måter å involvere seg på vil dere finne på www.klimapilegrim.no i løpet av våren 2018.

TIPS OG IDEER:

TIL MENIGHETSBLAD/ PROMOTERING: