Innspillsmøter om kirkelig organisering

Velkommen til digitale innspillsmøter om kirkens organisering! Møtene som skulle blitt holdt i vår er utsatt til høsten. Nå gjennomføres innspillsmøter digitalt med mulighet for interaksjon underveis! Flere steder i landet vil menigheter samles til å delta i fellesskap. Se oversikt over tidspunkt her og forbered deg på spørsmålene!

Leder av hovedutvalget, Morten Müller-Nilssen, og prosjektdirektør Inger Kari Stensrud vil delta på innspillsmøtene. Foto: Kirkerådet

Som følge av koronapandemien ble vårens innspillsmøter utsatt til høsten. I august og september  arrangeres åpne innspillsmøter for ulike grupper. Noen av møtene var opprinnelig planlagt som fysiske møter i store byer, men nå gjennomføres alle digitalt - og flere steder vil det bli lokale samlinger.

Det arrangeres fire type møter:

1. Åpne innspillsmøter for rådsmedlemmer, frivillige og andre interesserte
  2. Innspillsmøter for ansatte i begge arbeidsgiverlinjer
  3. Innspillsmøter for proster og kirkeverger
  4. Innspillsmøter for ansatte på bispedømmekontor og i Kirkerådets sekreteriat

På møtene vil en få en introduksjon til organiseringsprosjektet, og en blir bedt om å svare på utvalgte problemstillinger interaktivt gjennom via data, nettbrett eller mobil, via menti.com, en slags digital mentometerknapp. Mot slutten av møtet blir det mulighet for å stille spørsmål som prosjektledelsen vil svare på. Møtet varer inntil to timer.

Utstyr: For å delta på møtet trenger du pc, nettbrett eller mobil for å følge sendingen – og det er en fordel å ha to enheter for å delta interaktivt.

Leder av hovedutvalget, Morten Müller-Nilssen, og prosjektdirektør Inger Kari Stensrud vil lede møtene.

1. Innspillsmøter for rådsmedlemmer, frivillige og andre interesserte

Møtene er åpne for alle som ønsker, og gjennomføres digitalt:

Noen steder vil proster og kirkeverger arrangere samlinger lokalt f.eks. i menighet, prosti eller i fellesrådsområdet, som kobler seg opp mot møtet. Hadde du meldt deg på et av de fysiske møtene som var planlagt i Kristiansand, Bergen, Tromsø, Trondheim eller Oslo vil du bli kontaktet av arrangør.

Om du ønsker å forberede deg, kan du laste ned dokument med spørsmålene som vil bli stilt i de åpne innspillsmøtene (med forbehold om mindre endringer).

2. Innspillsmøter for ansatte i begge arbeidsgiverlinjer

Alle ansatte på lokalt nivå, i begge arbeidsgiverlinjer, inviteres til å delta på egne møter. Også spesialprester er velkomne til å delta. Det oppfordres til å organisere samling på arbeidsplassen, slik at både prestene og ansatte i menighet/fellesråd som arbeider i samme menighet eller fellesråd samles fysisk og deltar. Møtene sendes direkte over Youtube, og vil invitere til interaksjon både underveis i møtet og i etterkant av møtet. Det er to møter med identisk struktur og innhold, slik at flest mulig skal kunne delta. Møtene varer om lag to timer.

Møtedatoer for ansatte i begge arbeidsgiverlinjer:

Om du ønsker å forberede deg, kan du laste ned dokument med spørsmålene som vil bli stilt i møtet med prester og fellesrådsansatte (med forbehold om mindre endringer).

3. Innspillsmøter for proster og kirkeverger

Proster og kirkeverger inviteres til å delta på egne innspillsmøter. Det er anbefalt at prost og kirkeverge(r) samles fysisk og deltar prostivis, eventuelt i andre tilpassede grupper, dersom geografiske forhold eller annet tilsier dette. Smittevernhensyn må kunne ivaretas. Møtene sendes direkte over Youtube, og vil invitere til interaksjon både underveis i møtet og i etterkant av møtet. Det er to møter med identisk struktur og innhold, slik at flest mulig skal kunne delta. Møtene varer om lag to timer.

Møtedatoer for proster og kirkeverger:

4. Innspillsmøte for ansatte på bispedømmekontor og i Kirkerådets sekreteriat

Alle ansatte på bispedømmekontor og i Kirkerådets sekreteriat vil bli invitert til å delta på eget innspillsmøte. Møtet blir heldigitalt, og en trenger en pc for å delta på møtet.

Ønsker du å arrangere et fysisk møte i menigheten, fellesrådet eller prostiet? Les informasjon for arrangører her: Informasjon om gjennomføring av digitale innspillsmøter