Omsorg for døende – ritual ved livets slutt

Kirken har omsorg og rom for deg – også ved livets slutt. Ønsker du at en prest eller diakon skal komme til en som ligger på dødsleiet og holde nattverd? Det er helt gratis, og kan gjennomføres der det passer. Det stilles ingen krav til deg eller de du vil dele stunden med.

Mange setter pris på å få besøk av en prest eller diakon ved livets slutt for nattverd, samtale og fellesskap.

Kirken tilbyr et ritual ved livets slutt. Her kan mennesker som ligger for døden få besøk av en prest eller diakon som ber for en, leser bibeltekster, holder nattverd sammen med dere som er tilstede og lyser velsignelsen over dere. Stunden kan være med den som ligger på dødsleiet og prest/diakon alene, eller stunden kan deles med familie og venner.

Ritualet er helt gratis og det stilles ingen krav til dere som er med på ritualet. Klikk her for å lese om gjennomføring og bestilling av ritualet.

Mange opplever denne stunden som nær og viktig – både for den som er døende og for pårørende. Her leder prest/diakon stunden, og du og de rundt deg kan lytte og delta så mye eller lite dere ønsker.

Å bli velsignet

For mange er det særlig verdifullt at velsignelsen lyses over den døende. La deg berøre av velsignelsen og menneskemøtene i denne videoen.

Med rituale ved livets slutt kan du kjenne at kirken har rom for deg. Også ved livets slutt.

Videoen er produsert av FENOMEN på bestilling fra en prosjektgruppe i Tinn menighet.

Dette gjør du om du ønsker å gjennomføre ritualet

For å gjennomføre ritualet må du kontakt menigheten der du bor direkte og avtal tid og sted. Finn kontaktinformasjon til nærmeste menighet ved å skrive inn adressen din i søkeboksen nederst på siden.

Ritualet kan gjennomføres hjemme hos den døende, på sykehus eller sykehjem. Ofte er også sykehjem eller sykehus behjelpelige med å kontakte kirken.

Slik gjennomføres ritualet

• Ritualet avtales med kirken direkte eller gjennom institusjon
  • Det er viktig at ritualet gjennomføres i samråd med den døende og pårørende.
  • Ritualet består av lesing av bibelvers, bønner, en valgfri salme og velsignelse. Prest eller diakon kan lede nattverd.
  • Ritualet varer i ca ti til femten minutter.
  • Prest eller diakon kommer til avtalt sted (ofte hjemme hos den døende, sykehus eller sykehjem). Andre ansatte i kirken eller helsearbeidere kan også holde ritualet, men da uten nattverd.
  • Den ansatte fra kirken kan i etterkant av ritualet også ha samtaler med den døende og pårørende, om det er ønskelig.

Ønsker du å se nærmere på ritualet eller bruke det uten prest/diakon, kan du laste det ned her: bokmål | nynorsk.