Bonden blir biskop

Ole Kristian Bonden er ny biskop i Hamar bispedømme. Det er klart etter at Kirkerådet har gjort sin tilsetting.

Ole Kristian Bonden er ny biskop i Hamar. Foto: Joakim Mangen

Det er overveldende, og samtidig et stort alvor å bli biskop i Den norske kirke, sier den nytilsatte biskopen som i dag er prost i Sør-Østerdal. Han sier han vil videreføre Hamar bispedømme som folkekirkebispedømme, inn i en ny tid. - Jeg ser frem til å gå inn i denne viktige tjenesten med glede og forventning.

Solid støtte til Bonden

Kirkerådets leder, Kristin Gunleiksrud Raaum forteller at den nye biskopen har et solid votum bak seg, med et stort flertall av de lokale stemmene og et solid votum i Kirkerådet.

– Hamar har fått en biskop som er likandes, glad i folk og glad i Jesus, sier Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum og sier han går  inn i en stolt tradisjon av tydelige biskoper i Hamar.

Les mer om Ole Kristian Bonden her

- Dette er en gledens dag for Hamar bispedømme, sier leder av Hamar bispedømmeråd Gunhild Tomter Alstad.

Hun mener bispedømmets visjon om hellige rom for alminnelige liv vil være i trygge hender med Ole Kristian Bonden som biskop og ser fram til samarbeidet.

Møt den nye biskopen

Den nye biskopen ble presentert i Hamar domkirke fredag 11. november.

Se presentasjonen her.

Her hører du innlegg fra

• Den nytilsatte biskopen
  • Leder av kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum
  • Preses Olav Fykse Tveit og
  • Leder av Hamar bispedømmeråd, Gunhild Tomter Alstad

Ole Kristian Bonden vigsles til biskop i Hamar søndag 29. januar kl. 11.00 i Hamar domkirke med H.M. Kong Harald tilstede.